FINN HAVE:
(født 1952)
REVISITED/MALERISK GENSYN
Efter i flere år at have arbejdet tematisk/konceptuelt med moderne menneskes oplevelse af landskabet er Finn Have i værkerne til denne udstilling søgt tilbage til 1990-ernes motivkreds, som udelukkende var det sydeuropæiske landskab. Værkerne der er udvalgt til denne udstilling er malet på Mallorca og i Andalusien.
Her formidles det sydeuropæiske landskab i et ekspressivt udtryk. Landskabet er som født af lys . Bevægelsen i landskabet formidles gennem de kraftige penselstrøg og viser os en perception af naturen, der på en måde er forgængelig og flygtig, men også nær og taktil. Rumperceptionen er kompakt og tæt, og illustrerer hvad vi nordboere ofte associerer med sydlandsk temperament; lidenskab, nærvær og kropslighed. Paletten er stærk og kraftfuld. Det grønne, det blå, det orange står for sig selv, side om side og formidler deres egenskaber uden at fusionere med de omgivne former. Farverne bliver således symbolbærere og stående som selvstændige formidlere af lys, karakter og symbolik.
Stil
Rent stilmæssigt læner Finn Have sig opad mod ekspressionismen, men han har dog holdt fast ved det figurative. Der er også noget slægtskab med Gauguins symbolske landskaber og Edvard Munchs sjæletilstande. Indenfor det danske kunstnerfællesskab, ligger Finn Have nærmere kunstnere fra det tidlige 1900-tal, såsom Jens Søndergaard, Edvard Weie og Erik Hoppe.
Oliventræet og det evige liv
Oliventræet er et centralt element i flere af Finn Haves værker. I den klassiske billedkunsttradition bliver olivengrenen brugt som symbol for frugtbarhed og i kristen tradition bliver olivenolien knyttet til sakramenterne og derfor også ”evigt liv”. På sine mange rejser til Sydeuropa opdager Finn Have at oliventræerne ofte bliver reddet fra byggepladser og flyttes til en slags form for otiumgårde eller kirkegårde, hvor træerne kan leve videre, i et slags utopisk, særlig non-space/non-place områder indtil de måske bliver solgt og omplaceret.
Træerne i disse områder bliver stående lidt i en limbo, som et mellemrum mellem natur og industri, liv og død. Billederne kan ses på som en repræsentation af nogle sideeffekter ved den øgende urbanisering, men også den respekt og kulturelle plads oliventræet trods alt stadig har specielt i Sydeuropa.
Træerne i disse områder bliver stående lidt i en limbo, som et mellemrum mellem natur og industri, liv og død. Billederne kan ses på som en repræsentation af nogle sideeffekter ved den øgende urbanisering, men også den respekt og kulturelle plads oliventræet trods alt stadig har specielt i Sydeuropa.
Baggrund
Finn have (f 1952) har atelier i Odder og Jørsby på Mors. Han har siden debuten på Kunstnernes Påskeudstilling i 1976 haft utallige udstillinger og
bogudgivelser. Her kan bl.a. nævnes to separatudstillinger på Randers Kunstmuseum. Dit sted – Mit sted, 2006 og Åndehuller 2017-2018.
I 2009 udgav han fotobogen Landskaber i sidespejlet.